Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

Privatekonomi tips för unga

Av Erika Karlsson - 4 maj 2012 15:18

Idag på jobbet blev jag förvånad över att min kollega , han är  mitten av tjugoårsåldern, just hade fått sitt första kreditkort. Jag fick mitt första kreditkort när jag var 16 år Jag var ung och knappt vuxen, och glad över att börja bygga upp min kreditscore. Jag hade hört allt om hur bra en kreditscore är då det kommer att ge bra ränta på lån, lägre priser på försäkringar och allt det vanliga som vanligtvis hör. När jag var 21 var jag bära omkring på kreditkort med begränsningar så mycket som 80 000 kr. Helt galet! Lyckligtvis fick jag aldrig finansiella problem tacvk vare detta. Egentligen var det mer en faktor att kunnat leva på mina föräldrar under skoltiden. Om jag inte hade det, skulle jag ha fått stora problem. Jag minns när jag fortfarande fick på högkolan, då drömde jag om alla leksaker jag kunde köpa med mitt kreditkort. På något sätt gjorde jag inte det med livet i behåll utan att ruinera mig. Idag har jag två kreditkort  och båda ligger i min plånbok med en nollsaldo på dem. Jag gillar det så.


Så varför skulle jag rekommendera att uppföra krediter direkt som en ung vuxen? Jag tror inte att krediten i sig är dåligt, även om jag skulle varna att göra det jag gjorde, eftersom det kan öppna upp till ett potentiellt problem om du någonsin frestas att börja köpa saker som du egentligen inte har råd med. Jag kunde ha lagt mig i skuld på 80 000 kr på en dag.. När jag ser tillbaka är det följande som slår mig.  Det är inte fel att låna pengar men man måste göra det måtta och man måste veta exakt vilken typ av villkor man har på lånet samt vad det kostar samt hur stor del av lånet man amorterar. Det sista man vill är att endast betala ränta.. Skulle ni någon gång behöva låna penagr så reommendes att man jämför lånen innan man tecknar dem. Denna är en jättebra sajt för smslån och denna visar var man kan få den billiaste räntan på snabblån. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Erika Karlsson - 3 maj 2012 15:32

Ligger lite efter med ekonomin denna månad då räkningarna verkligen har lagts på hög nu.. Behöver låna pengar för att klara alla utgifter och räntorna är inte roliga på lån av mindre belopp. Jag behöver låna 5000 kr och den bästa dealen jag kunde få ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards